Rosacea

Er du plaget med rødhet eller kviselignende forandringer i huden? Eller får du rødming etter å ha drukket alkohol, kaffe eller vært ute isolen? Da kan det hende du har hudtilstanden som kalles rosacea

Symptomer

Typiske symptomer er rødhet, synlige blodkar og kviselignende forandringer. Noen får forstørrede talgkjertler og utvikler rhinophyma (forstørret nese).

Rødming utløses av faktorer som feks alkohol, varme, stress, sterke oster, krydre og vind.

Ca 2-5 % av den norske befolkningen rammes av rosacea i løpet av livet, og plagene oppstår vanligvis rundt 30-50-års alder.

Behandling

Rosacea kan være sjenerende og plagsomt, mener ikke en farlig sykdom. Hvor mye man plages med rosacea er veldig individuelt, og enkelte kan ha rosacea uten å merke noe til det, mens andre kan plages mye.

Behandling av rosacea handler i stor grad om å finne ut hva som utløser eller forverrer utslettet, for deretter unngå disse faktorene.

Man kan forebygge ved å bruke grundig solbeskyttelse, unngå triggerfaktorer, unngå steroidsalve. Laserbehandling av rødhet og synlige blodkar kan være nødvendig. Flere legemidler i krem og tablettform kan foreskrives av hudlege eller lege.

Annen nyttig informasjon

Møt vår hudlege, Linnea!

Dr Torsnes er spesialist i hud- og veneriske sykdommer. Spesialistutdannelsen tok hun ved sykehus i Danmark samt Rikshospitalet i Oslo. Hun kan utrede og behandle alle dermatologiske tilstander - f.eks psoriasis, eksem, hudkreft (og forstadier til hudkreft), vorter, rosacea og akne.

Dr Torsnes utfører føflekksjekker og kan fjerne føflekker kirurgisk ved indikasjon. Hun utfører også kirurgi av andre forandringer i hud.

Hos Dr Torsnes kan man få utført behandling mot overdreven svette, diverse injeksjonsbehandlinger samt laserbehandling av blodkar ved rosacea, aknearr og andre laserbehandlinger av hud. Hun tilbyr også PDT-behandling.

Dr Torsnes holder seg faglig oppdatert blant annet ved å være medlem av EADV (European Academy of Dermatology and Venereology), samt å regelmessig delta på nasjonale og internasjonale kurs og kongresser. Hun innehar i tillegg erfaring som overlege ved hudavdelingen på Rikshospitalet.

Har du spørsmål eller ønsker å bestille konsultasjon?